STRALEND IN BALANS

Je immuunsysteem versterken 

BLOG 21-4-2020

Op het moment van schrijven is dit een actuele topic met een virus die onze hele wereld in de ban houdt. De beste manier om je te beschermen is je immuunsysteem zo sterk mogelijk te krijgen en houden naast de algemene adviezen van de WHO.  Wat kun je zelf doen?

In dit stuk de beste vitamines, de beste leefstijltips en de beste natuurlijke kruiden die je kunt gebruiken.

Laten we starten met welke vitamines je in tijden van ronddolende virussen kunt suppleren?

Vitamine C: de allereerste en belangrijkste is vitamine C. Wist je dat wij als mens een van de enigen zelf geen vitamine C aanmaken? Bijna alle dieren maken het naar behoefte zelf aan. Zeer belangrijk dus om dit toe te voegen aan je menu.  En nee, enkel groente en fruit is niet voldoende.
Neem gebufferde C als je een gevoelige maag hebt en neem ook een zo natuurlijk mogelijke variant. Bijvoorbeeld op basis van acerola of camu camu.

Vitamine D3; Daarnaast is de zonnevitamine van belang, dat is vitamine D3. Via voeding krijgen we het nauwelijks binnen. Het lichaam maakt het zelf aan onder invloed van zonlicht. Vooral in de wintermaanden hebben velen een chronisch tekort aan vitamine D en dat is nu juist het seizoen van de griepvirussen. Zeker extra innemen als je je immuunsysteem wilt sterken.

Zink: zit ook in zonnebloempitten, oesters en in peulvruchten zoals kikkererwten en linzen.

Selenium: als supplement of neem een paar paranoten elke dag.

Magnesium Citraat 

Wat zijn voedingsmiddelen die je immuunsysteem ondersteunen en die infecties kunnen helpen bestrijden?

  • Basilicum
  • Gember
  • Groene thee
  • Alle vitamine C rijke groente & fruit
  • Oregano
  • Tijm
  • Salie
  • Zwarte bessen
  • Vlierbessen
  • Kombucha
  • Kurkuma

Mis nooit meer iets van StralendInBalans!

Schrijf je in en krijg de nieuwste stories in je mail 

WAT KUN JE NOG MEER DOEN OM JE IMMUUNSYSTEEM TE STERKEN?

  • Drink ruim voldoende water: koffie, alcohol en zwarte thee onttrekken vocht uit je lichaam. Matig daarmee en drink er altijd water bij.
  • Vermijd zoveel mogelijk suiker;
  • Zorg voor een goede darmflora! Wist je dat je darmen een zeer grote invloed hebben op je weerstand? Hoe sterker, hoe beter.
  • Neem daarvoor voldoende gefermenteerde groente, eet (bio-dynamische) yoghurt, kefir, zuurkool, natto, miso, kombucha, die goede darmbacteriën bevatten en neem aanvullend een probiotica supplement.
  • Ook voldoende vezels binnenkrijgen is belangrijk. Dat betekent vooral veel groenten eten
  • Vermijd zoveel mogelijk dierlijke producten zoals vlees, melk en eet minder kaas
  • Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, zo mogelijks biologisch
  • Colloïdaal zilver: is een natuurlijk antibioticum.
  • Echinacea of rode zonnehoed wordt al eeuwenlang gebruikt voor de versterking van het immuunsysteem.
  • Beweeg voldoende ook buiten: wandelen stimuleert je lymfesysteem en ook je immuniteit.
  • Zorg voor voldoende slaap en rust
  • Probeer elke dag te ontspannen met ontspanningsoefeningen of meditaties: langdurige stress en angst hebben een negatieve invloed op je immuunsysteem;
  • Neem regelmatig een koude douche
  • Een goede hygiëne erop na houden 😉  

Daarnaast zijn er ook natuurlijke oliën die je kunt gebruiken in een vernevelaar die verzachtend zijn voor de luchtwegen en antiviraal en/of antibacterieel zijn. Ik zou elke dag een mix van deze druppels in huis aanzetten en inhaleren. Enkele voorbeelden:

  • Eucalyptus olie
  • Tea Tree olie
  • Pepermunt olie
  • Tijm olie
  • Oregano olie

Specifiek advies bij een acute dreiging van een virus of griep:

  • Vitamine C (3000 mg, verdeeld over de dag)
    Vitamine D3 (3000 IE oftewel 50 mcg)
    Zink 20 mg;
    Selenium 100mg
    Magnesiumcitraat 400mg.
    Dit zijn hoge doseringen en adviezen, die in tijden van griep en een virus ter versterking kunnen worden ingenomen (een tijdelijk advies dus, dat je weer kunt normaliseren erna)

Disclaimer; bovenstaand artikel is uitsluitend bedoeld als educatie en ter preventie en is níet ter vervanging van een behandeling of advies van je huisarts of specialist. Als je echt ziek bent, ga dan alsjeblieft gewoon naar je arts!

 

Bronnen:
https://www.medischdossier.org/de-stappen-van-maarten-klatte-voor-preventie-en-behandeling-covid-19/
https://shoutout.wix.com/so/eaN3pzgyD?fbclid=IwAR3Yp3PU1U4yE7feNJMJBlU4Kb5QJ1P4dfpk39eymFdO-ptFWw6zrSx3F_s#/main
https://draxe.com/health/how-to-boost-your-immune-system/

Meer lezen? Wellicht vind je dit ook interessant:

5 tips voor een opgeblazen buik

5 tips voor een opgeblazen buik

5 tips voor een opgeblazen buik

5 tips voor een opgeblazen buik

Mis nooit meer iets van StralendInBalans!

Schrijf je in en krijg de nieuwste stories in je mail 

Schrijf je in en mis nooit meer nieuwe blogs, tips en recepten van StralendInBalans

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Je kunt je altijd weer uitschrijven. 

You have Successfully Subscribed!