Bruinbrood, speltbrood, meergranenbrood of is brood echt taboe?

Ben jij ook zo gek op brood? Alleen de geur al als je langs de bakker loopt of zelf iets bakt. Heerlijk! Onze geliefde boterham met kaas of een croissantje bij het ontbijt, mmmm!
De laatste jaren gaan er steeds meer geruchten dat brood niet gezond zou zijn voor je. Hoe komt dat?

Brood zoals het tegenwoordig in de schappen ligt, is niet de manier waarop ze vroeger brood maakten. Tegenwoordig zitten er veel verbetermiddelen en zelfs suiker in brood toegevoegd om het brood lang goed en zacht te houden. We weten intussen wel dat wit brood weinig vezels en vitaminen bevat. Maar ook heel donker brood is vaak niet zo gezond als gedacht. Het wordt vaak donker gekleurd door gekaramelliseerde suiker of een moutextract. Niks gezonds aan dus.

Bovendien zijn steeds meer mensen gevoelig aan het worden voor brood. Vaak heeft dat niks met een glutenintolerantie te maken, maar met gevoeligheid voor de tarwe die er in verwerkt wordt en alle toeters en bellen die er in gestopt worden.

In Nederland eten we gemiddeld genomen best veel brood. Er zitten voedingsstoffen in die we goed kunnen gebruiken vooral in de bruine broden, zoals B-vitaminen, mineralen (ijzer) en vezels. Maar deze kunnen prima binnenkrijgen via het eten van groenten en fruit. Brood op zich is dus niet ongezond, alleen we eten teveel tarwe, teveel bewerkt brood en teveel brood op een dag. Vaak kun je van dat brood ook blijven eten, herkenbaar?

Wil je graag brood blijven eten, de volgende tips voor gezonder brood:

  • Lees de achterkant van de verpakking van elk brood! Er is tegenwoordig zoveel keuze, maar klopt het allemaal wat er op de voorkant staat? Is het wel 100% puur natuur?
    Vaak namelijk niet. Kijk naar de ingrediëntenlijst en kijk wat er in zit. Als je al niet weet wat je leest, dan zijn het vaak allemaal overbodige toevoegingen. Vaak blijkt dan dat supermarktbroden niet de beste keus is op dit moment.
  • Kies voor spelt en mijdt meer tarwe. Let er overigens op dat het 100% spelt is en het liefst de volkoren variant.
  • neem eens wat vaker Roggebrood
  • Kies ook eens voor andere melen zoals broden van haver, boekweit, teff, amandelmeel en kokosmeel. Tegenwoordig kun je steeds gemakkelijker verschillende melen vinden in de gewone supermarkt of in de biologische winkel. Vaak zijn dit de meer glutenvrije broden. Daar zijn veel recepten voor te vinden online. Mocht je van kokkerellen houden, dan kan dit een goed alternatief zijn.

  • Kies voor desem brood : desem brood heeft een langere bereidingstijd dan gistbrood; er vindt een fermentatieproces plaats waardoor de voedingsstoffen die in ons brood zit, beter kunnen worden opgenomen door ons lichaam (granen bevatten fytinezuur, een stof die ervoor zorgt dat wij granen slechter verteren, dit wordt hierdoor juist afgebroken).
  • Kiembrood; een klein compact broodje waarbij de de granen eerst mogen kiemen en dan pas op een lage temperatuur worden gebakken.
  • Yambrood – desem; kant en klaar kun je in de supermarkt tegenwoordig ook brood vinden dat glutenvrij is en gemaakt is van havervlokken, rijstmeel en enkel gezonde toevoegingen. Ontwikkeld door Ralph Moorman.  Het is allemaal biologisch en het is een    desembrood. Handig!
  • en kies ook eens brood met verschillende pitten en zaden. Deze bevatten vele mineralen en vitaminen en zijn een extra bron van voedingsstoffen.

Ben je gewend om altijd je brood in de supermarkt te kopen en wil jij nu ook eens verder gaan rondkijken? Ga dan eens naar een ambachtelijke bakker of biologische winkel en kijk er eens rond. Je kunt er vaak terecht voor je zuurdesem (spelt) brood! Het is compacter brood, maar je voelt je na 1 of 2 sneetjes veel meer voldaan! Of bak eens je eigen brood! Dan weet je precies wat er in gaat en wat je eet.

Heb jij een misschien een heerlijk recept voor een gezond brood, dat je graag met ons wilt delen? Leuk voor iedereen die dit leest en zelf wil gaan kokkerellen ?.

https://gezondetips.nl/is-brood-gezond-of-ongezond
http://www.foodmatters.com/article/how-to-buy-the-healthiest-bread
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/brood.aspx
https://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/kiembrood-het-nieuwe-superfood